VMarkus — Fakty, príbehy, Life hacky

13 koníčkov, ktoré vášmu mozgu zabránia ochabnúť

Like? Daj Like!

Starnutie postihuje nielen vaše telo ale aj mozog. Bohužiaľ, nie každému sa podarí zachovať si pamäť, čistú myseľ a intelekt aj v starobe. Dokonca aj dospelý a zdravý človek vykazuje prirodzené zhoršenie kognitívnych funkcií. Neurofyziológovia sú si istí – že ak vediete aktívny životný štýl a venujete sa čas od času určitým činnostiam, rozvíjate tak svoj mozog.

Tu je 13 najzaujímavejších a najužitočnejších aktivít pre rozvoj mozgu. Vyberte si jednu alebo viac a venujte im najmenej pol hodiny denne.

Reklama

1. Meditácia

Meditácia pomáha znižovať stres, krvný tlak, posilňuje imunitný systém a zlepšuje vašu schopnosť sústrediť sa. Len 10 minút úplnej relaxácie vám prinavráti dobrú náladu a pomôže vášmu mozgu lepšie pracovať.

2. Práca v záhradke

Záhradkárčenie je prekvapivo užitočnou aktivitou pre váš mozog.

Vďaka nej:

  • znižujete hladinu kortizolu, stresového hormónu;
  • pozitívne sa naladíte
  • sa môžete pochváliť dosiahnutými úspechmi
  • si hravo vyplníte fyzické aktivity
  • znížite riziko vzniku stareckej demencie o 36%
  • trávite čas na čerstvom vzduchu

3. Príprava jedla

Štúdie ukazujú, že ľudia, ktorí spravidla varia doma, vedú vo všeobecnosti zdravší život. Okrem toho majú možnosť vybrať si tie najzdravšie potraviny a vychutnať si proces varenia, čo má priaznivý vplyv na stav ich mozgu.

4. Čítanie

Čítanie núti rozum sústrediť sa. Vďaka čítaniu si rozširujete slovnú zásobu, rozvíjate predstavivosť, analytické schopnosti a robíte mozog aktívnejším. Čítanie je navyše jedným z najlepších spôsobov zvládania stresu (úroveň stresu sa znižuje o 69%).

5. Hra na hudobnom nástroji

Hranie na hudobný nástroj podporuje kognitívny vývoj, zlepšuje koordináciu a jemné motorické zručnosti. Tak u detí ako aj u dospelých, hranie na hudobnom nástroji zvyšuje úroveň IQ.

6. Šach

Počas hry sa vyvíjajú obe hemisféry mozgu, zlepšuje sa pamäť a tým aj strategické myslenie.

7. Tanec

Tanec nie je len vynikajúce fyzické cvičenie, ktoré znižuje stres a zvyšuje hladinu serotonínu. Tanec je aj jedinečný spôsob, ako sa stať múdrejším, pretože aktívne využívate rôzne oblasti mozgu na zapamätanie si tanečných krokov a iných pohybov.

8. Tímové športy

Hra v tíme má mnoho výhod: získate mobilitu, nových priateľov a spoločenské kontakty. Výskumy ukazujú, že nedostatočná komunikácia negatívne ovplyvňuje stav mozgu a celkové zdravie. Preto sú basketbal, futbal, volejbal a ďalšie tímové športy skvelým spôsobom, ako stráviť voľný čas a zároveň aj trénovať mozog.

9. Bojové umenie

Okrem jedinečnej výhody, akou je schopnosť postarať sa o seba v nebezpečnej chvíli, bojové umenia dokonale rozvíjajú mozog, zvyšujú schopnosť sústredenia sa, udržiavajú rovnováhu a tiež dosahujú jednotu tela a mysle.

10. Pletenie, háčkovanie

Odborníci tvrdia, že pletenie je perfektný spôsob, ako sa vysporiadať s úzkosťou, napätím, depresiou a chronickou bolesťou. Opakovaná práca rúk sa v tomto prípade dá prirovnať k účinkom meditácie. Pletenie aktivuje parasympatický nervový systém.

11. Písanie

Vedenie si denníka, časopisu alebo poznámkového bloku, v ktorom si zapíšete svoje myšlienky, nápady, ciele atď. pomáha riešiť veľa problémov a slúži ako pomôcka na zmiernenie stresu.

12. Učenie sa cudzích jazykov

Ak sa naučíte cudzí jazyk, budete múdrejší. Okrem toho môžete komunikovať s cudzincami a lepšie poznať ich kultúru. To všetko pomáha znižovať riziko demencie.

13. Smiech

Okrem už vyššie uvedeného je skvelým liekom pre lepšie fungovanie mozgu a celého tela aj smiech, ktorý sa nazýva aktívnou meditáciou.

Nech už si vyberiete pre váš mozog akékoľvek aktivity, smiech bude vždy skvelým doplnkom každej činnosti – pomôže zmierniť stres a prinavráti potrebný relax.

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.